کبد چرب غیر الکلی نوع NASH



تاریخ انتشار : 1399/10/16 04:51
نویسنده : دکتر محمد تقی صفری فوق تخصص گوارش و کبد در کرج


بیماری کبد چرب غیرالکلی

بیماری کبد چرب غیر الکلی چیست؟
- بیماری کبد چرب غیرالکلی ، که گاهی NAFLD نیز نامیده می شود ، بیماری است که در آن چربی در کبد جمع می شود. کبد عضوی بزرگ در سمت راست بالای شکم است .

NAFLD دو نوع است:

● کبد چرب غیرالکلی (NAFL نیز نامیده می شود) - در NAFL ، کبد تجمع چربی دارد ، اما ملتهب نیست
● استئو هپاتیت غیر الکلی (که NASH نیز نامیده می شود) - در NASH ، کبد تجمع چربی دارد و ملتهب است
این مقاله بیشتر در مورد NASH است ، زیرا این شرایطی است که می تواند منجر به بیشترین مشکلات شود.
افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند می توانند به وضعیتی مشابه NASH مبتلا شوند. اما NASH به نوشیدن بیش از حد الکل ارتباطی ندارد.

علت NASH چیست؟
- پزشکان نمی دانند که چه چیزی باعث ایجاد NASH می شود. آنها می دانند که NASH در بعضی افراد بیشتر اتفاق می افتد ، مانند کسانی که:

● اضافه وزن دارند
● دیابت داشته باشید ، که باعث می شود سطح قند خون بیش از حد بالا رود
● کلسترول بالا داشته باشید
●داروهای خاصی مصرف کنید
علائم NASH چیست؟
- بیشتر افراد مبتلا به NASH هیچ علائمی ندارند.

پزشک شما ممکن است از نتایج آزمایشات معمول خون خود به داشتن NASH مشکوک باشند.

آیا به آزمایشات بیشتری احتیاج دارم؟
- آره. اگر پزشک شما به داشتن NASH مشکوک باشند ، به احتمال زیاد:

● آزمایش خون بیشتر
● یک آزمایش تصویربرداری از کبد ، مانند سونوگرافی ، سی تی اسکن یا ام آر آی - آزمایشات تصویربرداری تصاویری از داخل بدن ایجاد می کند.
برخی از افراد به بیوپسی کبد نیاز دارند. در طی این آزمایش ، پزشک نمونه کوچکی از بافت را از کبد خارج می کند. سپس پزشک دیگری نمونه را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا ببیند آیا NASH وجود دارد یا خیر. نمونه برداری از کبد تنها آزمایشی است که به طور قطع می تواند وجود NASH را تشخیص دهد. اگر پزشک از داشتن NASH مطمئن نباشد یا اینکه ببیند چه مقدار التهاب در کبد وجود دارد ، ممکن است این آزمایش را انجام دهد. اگر آزمایش خون و تصویربرداری طبیعی باشد نیازی به نمونه برداری از کبد نیست.

چگونه NASH درمان می شود؟
- NASH معمولاً مستقیماً درمان نمی شود. اما این شرایط می تواند زمانی بهتر شود که سایر شرایط پزشکی که اغلب با NASH اتفاق می افتد ، درمان شوند. به عنوان مثال ، کاهش وزن و کنترل قند خون و کلسترول بالا می تواند به بهبود NASH کمک کند.
با در نظر گرفتن این نکته ، پزشک شما می تواند:

● اگر اضافه وزن دارید به کاهش وزن کمک کنید - اگر پزشک توصیه می کند لاغر شوید ، می تواند به شما کمک کند برنامه ای برای انجام این کار با خیال راحت تنظیم کنید. مهم این است که خیلی زود لاغر نشوید. بیش از 3.5 پوند (1.6 کیلوگرم) در هفته از دست ندهید.
● اگر قند خون دارید ، قند خون بالا را درمان کنید
● اگر کلسترول بالایی دارید کلسترول بالا را درمان کنید
انجام این تغییرات علاوه بر کمک به NASH فوایدی نیز دارد. این تغییرات همچنین می تواند احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی شما را کاهش دهد. این مهم است زیرا افراد مبتلا به NASH اغلب در معرض خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی هستند.

اگر دارویی مصرف کنید که می تواند باعث ایجاد NASH شود ، پزشک آن دارو را قطع یا تغییر می دهد.

اگر فرم شدید NASH دارید اما دیابت یا بیماری قلبی هم ندارید ، ممکن است پزشک شما پیشنهاد کنند ویتامین E مصرف کنید. چند مطالعه نشان می دهد که ویتامین E می تواند برخی از آسیب های کبدی را که به عنوان بخشی از NASH رخ می دهد کاهش دهد. . از طرف دیگر ، مطالعاتی نیز وجود دارد که نشان می دهد دوزهای بالای ویتامین E خطر مرگ را افزایش می دهد. بنابراین ویتامین E مصرف نکنید مگر اینکه پزشک شما آن را توصیه کند.

آیا NASH با گذشت زمان بدتر می شود؟
- NASH ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. گاهی اوقات منجر به زخم جدی کبد می شود که "سیروز" نامیده می شود. سیروز می تواند علائم مختلفی مانند تورم در پا ، مشکل تنفس یا احساس خستگی ایجاد کند. اگر به سیروز مبتلا شوید ، پزشک در مورد روش های درمانی مختلف با شما صحبت خواهد کرد.

آیا لازم است با پزشک خود پیگیری کنم؟
- بلی. افرادی که دارای NASH هستند لازم است برای معاینات منظم به پزشک خود مراجعه کنند. پزشک به طور منظم آزمایش های پیگیری را انجام می دهد. اینها معمولاً شامل آزمایش خون است.






#NASH # کبد چرب # کبد چرب غیر الکلی # درمان کبد چرب # سیروز کبدی #علائم کبد چرب #نشانه های کبد چرب #عوارض کبد چرب #کبد چرب چیست #علائم کبد چرب چیست #علائم کبد چرب شدید #آزمایش کبد چرب #عوارض کبد چرب چیست #علت کبد چرب #راه هاي درمان كبد چرب #التهاب کبدی #انواع کبد چرب #چگونه کبد چرب را درمان کنیم #کبد چرب علائم #کبد چرب چه علائمی دارد #



ارسال نظرات












نظرات